Dag 1 28-06-2014 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Imke en Nanne Visser - WaarBenJij.nu Dag 1 28-06-2014 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Imke en Nanne Visser - WaarBenJij.nu

Dag 1 28-06-2014

Door: Imke

Blijf op de hoogte en volg Imke en Nanne

29 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Om 6.30 gaat de wekker, voordat ik alles goed en wel besef zitten we al in de vliegtuig. Onderweg naar de gate hebben we de nodige problemen al overwonnen: natuurlijk waren onze koffers te zwaar, binnen 5 minuten waren we elkaar al kwijt en de vlucht had 3 kwartier vertraging. Alles goed en wel, uiteindelijk waren we dan toch echt onderweg! Na een rustige vlucht, vol met heerlijke Nederlandse films en series, kwamen we aan in Paramaribo. Voorbereid als we waren, liepen we in onze spijkerbroek en dik vest uit het vliegtuig, de volle 29 graden in. Het was meteen puffen en zweten! De paspoortcontrole en het ophalen van de bagage ging enorm snel en binnen 30 minuten zaten we in het transferbusje, mét airco, klaar om te vertrekken. Met een van geluk stralende Nan naast me kreeg ik meteen te maken met de Surinaamse gebruiken; lekker relaxt en rustig aan alles doen. Na ongeveer 45 minuten wachten merkte Nan, die ondertussen iets minder straalde, op dat we nu toch wel een keer konden vertrekken. En ja hoor, daar gingen we. Onder het genot van de nieuwste wereldhits (Calvin Harris, David Guetta en Pitbull), die uit de Surinaamse radio knalden maakten we een rit van ongeveer een uur naar onze accommodatie. Tijdens de rit kregen we een deel van Paramaribo te zien, en je kon het zo gek niet bedenken of we zagen het. Zwerfhonden, paarse marktkraampjes voor elk huis, houten huizen, stenen huizen, kleine hutjes zonder muren, huizen in alle kleuren van de regenboog, supermarktjes, Surinamers op kleine scootertjes en een restaurant volledig versierd in oranje. Een beetje Afrika stijl, alles krioelend en chaotisch door elkaar, maar echt geweldig om te zien. Terwijl Nan bij elke kleding winkel enthousiast in mijn oor tetterde 'shoppen!' hield ik me bezig met het openhouden van mijn ogen, want pfoe zo'n vlucht, de hitte en alle nieuwe indrukken zorgen voor flinke vermoeidheid. Uiteindelijk kwamen we aan bij onze accommodatie, waar we werden ontvangen en rondgeleid. Even slikken, want het was toch niet helemaal zoals op de foto's en conform onze verwachting. Al snel waren we het erover eens dat het toch gewoon wennen in en het eigenlijk wel heel gaaf is dat we in dit huis verblijven. We hebben ieder onze eigen kamer, inclusief ventilator en klamboe, want die schijn je hier nodig te hebben;) Nadat we onze koffer hadden uitgepakt en de WiFi hebben uitgetest, zijn we samen met de huisbaas door het centrum van Paramaribo gereden. Hij heeft ons alle leuke restaurantjes, kroegjes en winkels laten zien en we hebben ook meteen boodschappen gedaan. Tot onze verbazing, en ook wel verontwaardiging hebben ze hier gewoon allemaal Nederlandse producten! Hagelslag, knakworstjes, pannenkoekenmix en huismerk Markant zijn gewoon terug te vinden in de schappen van de Surinaamse supermarkten! Hebben we al die kilo's voor niks meegesleept! Nu zijn we echt bekaf, het is hier nu 21.50 en bij jullie 02.50, dus tijd om te gaan slapen!

• 29 Juni 2014 - 11:36

JoSjoe:

Hallo dappere dodo's,

De kop is er af, en wat voor een kop.Leuk om jullie verslag te lezen. Reken maar dat we jullie avonturen goed gaan volgen. Altijd apart hoe je verrast kunt worden door je eigen verwachting. Toen ik naar Noorwegen ging om daar te werken wist ik dat ik afgehaald zou worden op het station. Had dus flink geoefend op mijn eerste Noorse zinnen....en ja hoor ik werd gewoon in het Nederlands begroet.
    Maak er wat moois van, duim voor Nederland Chili en wordt vervolgd.
    Liefs Jolanda & Sjoeke

• 29 Juni 2014 - 14:46

Ellen Beijers:

Hallo meiden,
    Goed om te lezen dat jullie niet zullen omkomen van de honger geniet er van en ga lekker mee in die relax stand van daar...
    We volgen jullie en gaan zo meteen lekker Nederland-mexico kijken!
    Groetjes vanuit brabant ook hier zitten we in de regenperiode....
    Liefs Ellen

• 29 Juni 2014 - 16:17

Loes:

dag imke nanne,
    fijn dat jullie goed aangekomen zijn, ik ben aan het oefenen met skypen en jullie reisverslag.
    geniet van alles en wij genieten van julllie verslag.liefs van opa en oma.

• 29 Juni 2014 - 22:14

Francel:

Hallo meiden, ook zo genoten van het voetbal. Jullie hebben het waarschijnlijk net zo warm als de hollandse voetballers. Heet tussen de spleet zullen maar zeggen.
    Renate heeft hier voetbal gekeken, keurig in het oranje gekleed. Angel keek met de ogen dicht(lag te slapen op julie plaids). De volgende wedstrijd volgen wij in frankrijk en jullie in de jungle.
    Harm slaapt al lekker, morgen de laatste 2proefwerken en dan ook vakantieeeeeeeeeee.
    Michel amuseert zich op de Seh en de opa's en de oma's vragen zich af hoe het allemaal kan met app en skyp. Meiden slaap lekker voor straks en het is erg stil in huis en weinig rommel. Tot schrijfs, apps of skyps.liefs francel
    Nog de groeten van hettie en bart, zijn met een leuk bouwprojectje bezig. Hettie zag Paramaribo al weer helemaal voor zich met alle hutjes, kleuren etc.